Malaysia minta bantuan Indonesia buru Jamal, kata Muhyiddin


Menteri dalam negeri menolak rayuan meminta perlindungan daripada pemimpin Umno itu.

KAJANG: Polis Malaysia akan bekerjasama dengan polis Indonesia untuk memburu Ketua Umno Sungai Besar Datuk Seri Jamal Yunos yang dikatakan sekarang berada di negara jiran itu, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Menteri dalam negeri itu juga menolak rayuan meminta perlindungan daripada Jamal.
“Nak berlindung apa? Dia tahu dia buat salah, lepas itu dia lari. Apa pun kalau ada apa-apa kesalahan yang beliau lakukan, saya serah kepada pihak berkuasa.
“Jika dia bersalah, biar dia diambil tindakan dan dihukum dengan undang-undang sesuai,” katanya sewaktu ditemui di program bersama Jabatan Penjara Malaysia hari ini.
Semalam, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Selangor, Senior Asisten Komisioner Fadzil Ahmat berkata pihaknya akan memohon waran tangkap dan mengesan Jamal.
Fadzil berkata, Jamal masih mempunyai baki 6 kes yang disiasat selain 3 kes yang sudah dituduh terhadapnya di Hospital Ampang Putri pada 25 Mei lalu.
Jamal dalam rakaman video berdurasi selama lebih 7 minit memohon perlindungan dari Muhyiddin supaya tidak dizalimi.
Jamal berkata, antara sebab beliau gagal tampil memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis (IPD) Ampang Jaya kerana bimbangkan keselamatan dirinya.
“Saya bimbang daripada semalam hinggalah malam tadi rumah saya dipecah, diserbu polis, kediaman ibu saya dan rakan-rakan. Ini yang membimbangkan saya untuk hadir hari ini ke IPD Ampang,” kata Jamal.
Sementara itu, Muhyiddin berkata kementerian akan melakukan semakan ke atas status penduduk tetap penceramah kontroversi, Zakir Naik.
“Saya belum lagi diberi maklumat terkini tentang perkara itu,” katanya ringkas.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Tabung Harapan cecah RM7 juta

Kerajaan akan utamakan pekerja tempatan - Muhyiddin

Tajuddin: Masa tepat Umno-PAS bergabung